25-5-17 until 1-6-17: Fiji Time

25 mei 2017 - Nadi, Fiji

De Fiji week is begonnen. Met een volgepropte backpack reisde ik die ochtend om 08:20 met de trein richting het vliegveld omdat onze vlucht richting Nadi om 12:45 zou vertrekken. Deze reis ging ik met maken met Mouritz,Joël,Simon en Sieral die ik leerde kennen op de EF school. Zij komen uit Zwitserland en Oostenrijk. Dat betekende dus geen Nederlands, maar enkel Engels spreken.

2 stations voor het vliegveld (Mascot) zouden we elkaar ontmoeten omdat je wanneer je uitcheckt met je Opel kaart (OV chipkaart) op het vliegveld je het dubbele tarief moet betalen... Mensen die het weten stappen altijd uit op Mascot en nemen het laatste stukje de Uber. Dit deden wij ook en zo stonden we rond 10:45 uur op het vliegveld. Na het inchecken en het omwisselen van geld (ze gebruiken in Fiji de Fiji dollar) gingen we nog even wat eten en daarna richting de gate. De reis naar Fiji, Nadi duurde ongeveer 4.45 uur. Omdat wij voor een lage prijs de tickets hadden gekocht zaten we verspreid in het vliegtuig. Ik zat naast een vrouw die vroeger in Fiji had gewoond, maar nu alweer ruim 35 jaar in Sydney woonde. Tijdens de reis vertelde ze me wat de toeristische plekken en lokale gerechten waren in Nadi en Fiji.Met die informatie op zak kwamen we rond 19.45 uur (2 uur tijdsverschil tov Sydney) aan op het vliegveld. Bij de paspoortcontrole stond een bandje te spelen wat meteen een vakantiegevoel gaf. Na de benodigde stempel konden we de bagage ophalen en richting onze eerste hostel reizen. Het Smoggeler hostel wat net buiten Nadi lag. Hier zouden we voor 1 nacht blijven voordat de boot ons de dag erna naar Beachcommer Island zou brengen. Na onze spullen op de slaapzaal te hebben gedropt (waar we met 30 personen slaapte) gingen we eerst wat eten omdat de keuken om 21:00 zou sluiten. Tijdens het wachten ontmoette we 2 andere backpackers uit Engeland die ook net waren gearriveerd en nog moesten eten. Ik koos voor de cassave aardappels met soep. De cassave is het streekproduct en wordt voor veel gerechten gebruikt hier. Daarnaast kon een Fiji Gold Beer natuurlijk niet ontbreken. Na wat te hebben gegeten en gedronken gingen we met een paar nog zwemmen in de zee. Het water is hier ruim 25 graden wat soms betekend dat het water in de avond warmer is dan de temperatuur. Omdat we de volgende ochtend om 07:00 de check out hadden gingen we rond half 1 richting bed.

De volgende ochtend ging de wekker om 06:25, en na een ontbijtje pakte we onze spullen zodat we mooi op tijd waren bij de bus. Enkel was Mauritz zijn slippers kwijt, en na een ronde te hebben gemaakt op de slaapzaal met zaklamp moest hij helaas tot de conclusie komen dat hij die niet meer ging vinden. Dat betekende dat ik voor de verandering eens niet degene was die als eerst iets kwijt was.

Rond 07:45 kwamen we aan bij de haven waar we moesten inchecken voor de boot naar Beachcommer Island. De tocht hierna zou ongeveer een uurtje zijn. Nadat de bagage was ingecheckt gingen we nog even kijkje nemen in het centrum en kochten we een paar flessen water. Drinken uit de kraan wordt ook hier afgeraden.

Toen de boot vertrok kon de paradijselijke tocht beginnen langs de bewoonde en onbewoonde eilanden. Toen we ons eiland naderde kwam een ander vissersbootje aanvaren om ons op te pikken. Ook op het eiland werden we bij aankomst verwelkomt met muziek. Daarna konden we opnieuw inchecken en werd ons de slaapzaal gewezen waar we de komende dagen verbleven. Hier sliepen we met twee anderen. In principe was er niks mis met de kamer, maar het matras was vreselijk. Dat had nog geen dikte van 5 centimeter wat er dus voor zorgde dat je bij elke beweging het hout onder je voelde. Gegarandeerd een hernia als je hier langer dan een week verblijft.

De rest van de dag hebben een beetje gezwommen en in de zon gelegen. En natuurlijk wat cocktails gedronken... Ook hebben we de eerste Fijische woorden geleerd.

Bula: hallo / Vinaka: dankjewel

Woorden die we de komende dagen standaard zullen gebruiken.

Die zaterdagochtend werd ik met een gebroken rug en een lichaam vol muggenbulten wakker. Wat we namelijk even waren vergeten is dat de muskiet hier zeer actief is. Voor ontbijt waren we dus eerst nog naar de kampwinkel geweest voor beschermingszalf. We hadden die dag een snorkeltrip geboekt naar Modriki Island. Dit is het eiland waar de film Castaway werd opgenomen. Voor het eiland ligt een van de grootste riffen van Fiji waar je kunt snorkelen. Heel mooi om op deze manier het rif en de vissen te zien. Zie de foto's en filmpjes voor het complete beeld.

Bij terugkomst bleek dat een groep van 65 Amerikaanse studenten zich had ingecheckt wat garant stond voor een gezellige avond. Daarnaast werd er die avond door de staff een traditionele vuuract opgevoerd en kon je limbo dansen. Ook hebben we de Bula dans geleerd.

Met een lichte kater hebben we de volgende ochtend eerst op het strand doorgebracht, maar zouden we die middag een bezoek brengen aan het lokale vissersdorpje Yanuya op ongeveer 45 minuten met het vissersbootje. Indrukwekkend om te zien hoe de andere kant van Fiji is, maar tegelijk ook mooi om te zien hoe erg ontwikkelingshulp deze dorpjes helpt. Zo hebben toeristen uit Amerika hier een school gebouwd samen met de lokale bewoners zodat kinderen hier naar school kunnen. Bij aankomst met de boot werden we vriendelijk begroet door iedereen, en kwamen kinderen op ons af om een high 5 te geven. Na het dorpje te hebben bekeken werden we uitgenodigd door the village chief van het dorp om bij hem de Cava ceremony te doen. Gemalen Cassave werd gemengd met water en met wat kruiden zegende ze het. Daarna kreeg iedereen twee kommetjes om op te drinken. Het zuivert je lichaam van al het kwade / pijn en ziektes is de gedachten van de stam. Helaas mochten er geen opnames worden gemaakt van het ritueel, maar het was wel heel mooi om mee te maken.

De maandag zijn we naast wat luieren op het strand ook aan het suppen geweest. De planning was eerst om het eiland om te suppen, maar de bleek gezien de huurtijd toch iets teveel van het goede.

De rest van de dagen hebben we niet veel meer gedaan op het eiland gedaan dan chillen / zwemmen / eten / drinken / feestje(s) en bruin worden. Wel leuk wat we nog gedaan hebben is in hangmatten slapen. Na een paar dagen is je rug namelijk gegarandeerd gebroken hier. En omdat het hier in de nacht ook rond de 25 graden is was het prima te doen. Enkel natuurlijk wel weer de muskitenspray meenemen omdat je anders wordt lek gestoken.

En toen kwam er nog 6 dagen een eind aan het paradijselijke Fiji. Ik hoop hier ooit nog eens terug te komen.

Nu de vlucht van 4.45 uur terug richting Sydney en dan vrijdag richting Alice Spring waar het echte backpacken gaat beginnen.

(Omdat ik mijn laptop niet meeneem tijdens mijn backpack is het lastiger om foto's op mijn blog te zetten. Waarschijnlijk volgen deze achteraf)

Hostel(s):

Smugglers Cove Beach, Resort 13 Wasawasa Rd, Nadi, Fiji