10-4-17 until 11-4-17: First college day

11 april 2017 - Sydney, Australië

De tweede reisblog alweer waarin ik vandaag vertel over mijn eerste college dag en de eerste indrukken van de stad Sydney.

De introductielessen zouden vandaag starten om 08:00 uur. Omdat Farfield (stadsgedeelte waar ik nu zit) ongeveer 45 minuten van de school af ligt moest ik deze ochtend om 07:04 al samen met mijn Japanse kamergenoot de trein nemen. Het vertrek naar het station liep uit omdat ik mij een klein beetje had verslapen. Hierdoor moesten we een trein later nemen. Dit gaf wel even de gelegenheid om de OV chipkaart van Nederland (Opal card) te halen en er alvast wat geld op te zetten. Je kan namelijk alleen maar reizen met deze kaart in het openbaar vervoer.

Tip: voor de mensen die naar Australië > Sydney gaan. Haal deze Opal kaart altijd op het station op. Bij postkantoren en winkels vragen ze er +/- 15 dollar voor terwijl ze op het station gratis zijn.

Goed en wel gingen we met de trein van 07:13 richting treinstation Redfern. Daar ligt de school op ongeveer 8 minuten loopafstand. Enkel is het vinden van de school zonder google maps en WiFi niet gemakkelijk. Daarom was ik gewezen op de lokale hulp van mensen uit Sydney die er gelukkig was. Middels ongeveer 6 mensen die ons van links naar rechts stuurden konden we om 08:20 met onze schoolkaart naar onze klas lopen. Gelukkig werd de eerste dag nog niet moeilijk gedaan over laatkomen… De dag begon met een kennismaking waarin iedereen wat over zichzelf en het land van herkomst vertelde. Daarna begonnen we met de eerste college les die op C1 niveau Engels was. (Voor enkele misschien nog wel te herinneren dat mijn Engels nooit heel goed was, maar deze Engelse docente zag veel potentie in mijn Engelse uitspraak en vocabulaire (Mocht mevrouw Jansma meekijken via de blog dan ontvang ik graag van haar een reactie.)

De naam Matthé is hier niet erg bekend, en voor veel mensen is het dan ook moeilijk om de naam uit te spreken. Daarom heb ik het ondertussen veranderd naar Matthew… Dit scheelde gelijk want de eerste keer dat ik bij een soort van Starbucks koffie haalde werd er ook naar mijn naam gevraagd. Toen ik nog Matthé zij moest ik het eerst 4x herhalen en mocht ik het uiteindelijk zelf opschrijven. Nu konden ze het zelf opschrijven.

Na de collegelessen (rond 11 uur) was de mogelijkheid om meer van de stad te zien. Met een groep studenten waren we naar het Sydney Opera House en de Harbour brigde geweest en hebben we verscheidende foto’s gemaakt. Omdat het weer niet super was zijn we naar twee uren met een klein groepje de pub in gegaan.

Die avond had de host familie een borrel georganiseerd voor ons omdat wij nieuw in het huis waren.

De volgende dag begon wederom het college om 08:00 uur waardoor we opnieuw om 07:00 in de trein moesten zitten. Dit keer was het wel gelukt om op tijd te zijn. De school duurde tot 13:30 waarna we daarna met een paar klasgenoten naar het Centrall park mall waren geweest en we wat hadden gegeten en achteraf een SIM kaart hadden gekocht. Dit zodat de mogelijkheid bestaat om te kunnen internetten buiten het wifi netwerk en daarnaast te kunnen bellen. Voor de geïnteresseerden is mijn tijdelijke Australische nummer +61 404 133 705. Mijn Nederlandse nummer gebruik tot terugkomst niet meer permanent.

Rond 4 uur was iedereen weer in de trein gestapt richting de host familie of de residentie. Ik reide samen op met een Franse studiegenoot op die ook in de buurt van Fairfield woonde in een gastgezin. Onderweg naar de trein hadden we het er een beetje over om misschien zwart te gaan rijden. In de 4/5 keer dat ik nu met het OV had gereisd was ik nog nooit gecontroleerd of had ik een controleur gezien. De kosten daarin tegen voor het OV zijn best hoog. Om elke dag heen en weer te reizen ben ik gemiddeld 21 dollar kwijt. Enkel hadden we het uiteindelijk niet gedaan omdat bij betrapt worden de boetes hier 400 dollar bedragen. Ten opzichte van Nederland is het dan ook niet echt rendabel als je een keer wordt betrapt. En daarnaast ook gelukkig dat we het niet hadden gedaan, want 3 minuten voordat ik moest uitstappen bij mijn eindstation kwamen er opeens 5 controleurs tegelijk de coupe inlopen om te controleren…

Later deze week zal ik schrijven over de eerste uitjes die we gaan doen. Er staat onder andere kangaroo day en Sydney day tour op het programma.

1. Petra Hofman:
    11 april 2017
    Goed bezig Matthew!
    Leuk om te lezen/ volgen.
    Groetjes út Suwâld.
  2. RJ Lenes:
    11 april 2017
    Geinig om te lezen /te zien wij zijn hier best een beetje heel erg jaloers op je avonturen straks nog eens een weekendje naar de bleu mountains ,succes daar down under we volgen je op de voet.
  3. Aletta:
    12 april 2017
    He matthew, erg leuk om te lezen en je zo te volgen. Hafe fun!! Groetjes w, a, e, s en b
  4. Hester:
    12 april 2017
    Bist in topper Matthe!!
    Ik bin ferskrikkelik grutsk op dy :)
  5. Marjan Venema:
    Volgen je! Leuk! Heel veel groetjes
  6. Maaike:
    13 april 2017
    Mooi om te lêzen Matthé, ik bliuw dy folgjen. En dat fersliepen komt my bekend foar
  7. Roelina:
    Super Matthe. Leuk om jou avonturen zo te volgen
  8. Doetie de vies:
    14 april 2017
    leuk om je te volgen deze reis Matthé
  9. Eelco:
    17 april 2017
    Wat leuk om je belevenissen te kunnen volgen Matthew . Heel veel plezier daar!
  10. Willy:
    19 april 2017
    Super matthe, leuk om te lezen! Zet 'm op! Grt vanuit Leeuwarden......
  11. T,F, E,D & A Kooi:
    20 april 2017
    Het is stil aan de overkant ! We zijn wel benieuwd naar een nieuw verhaal
  12. Hester:
    21 april 2017
    Tijd voor n update Matthe...duurt veeeeedl te lang!!!