10-6-17 until 13-6-17: Cairns

10 juni 2017 - Cairns, Australië

Van de outback terug naar bewoonde wereld waar mijn backpack langs de oostkust van Australië van start ging. De eerste stop zou de toeristische stad Cairns zijn. Iets later (3.5 uur) dan gepland landde het vliegtuig omdat er problemen waren met de motor in Alice Springs. Iedereen zat al in het vliegtuig, maar moest er dus weer uit. In plaats van 8 uur waren we er dus nu pas om half 12. Omdat we beide ontzettend moe waren besloten we die avond niet meer op stap te gaan, maar gelijk richting hostel te rijden.

Bepakt en bezakt kwamen we daar aan, maar er bleek niemand meer van de receptie te zijn om ons in te checken. Toen wij belde met het noodnummer werd even in duidelijke taal uitgelegd dat we hadden moeten bellen omdat we vertraging hadden, en dat we voor deze nacht een andere hostel konden opzoeken. Lekker begin van Cairns meteen dus zo stonden we eerst 15 minuten met de portier te discussiëren. Uiteindelijk is na weer 25 iemand gekomen om de poort open te maken en ons de sleutels te geven. Zo konden we alsnog rond half 1 ons bed in.

De volgende ochtend ging de wekker alweer om half 7 want vandaag was de Great Barrier Rif scubadive + snorkelen. Omdat Joel zijn reis verder voort ging zetten met zijn vader, ging ik deze trip doen met Marco. Ook een EF Student die ik leerde kennen in Sydney. Rond 8 uur vaarde we  de marine uit richting het rif. Een tochtje van ongeveer een uurtje waarin we tevens een snelle introductie kregen over het duiken. Voor velen was het namelijk de eerste keer inclusief mij. Na de uitleg werden we ingedeeld in groepen van 4 en zat ik gelijk in groep 1. Geen kans dus om eerst even bij anderen af te kijken hoe zij het deden. Nadat ik alles aanhad kon ik in het water springen waar alle noodhandelingen nog een keer in de praktijk moesten worden uitgevoerd door ons voordat we in de diepte gingen duiken. Toen de instructeurs akkoord gingen namen elk twee bij de arm en begonnen we langzaam te dalen richting het rif. Dat ging voor mijn en ook voor mijn oren best wel snel. De druk die ik namelijk voelde op mijn oren was op zijn zachts gezegd niet echt prettig. En echt slikken kun je niet. Maar gelukkig nam de druk na een minuutje af en hebben we prachtiger dingen gezien op een diepte van 12/13 meter. Na een duik van 25 minuten kwamen we weer bovenwater en was het helaas alweer afgelopen. Puntje om in Nederland ook mijn duiklicentie te halen. Toen bestond de mogelijkheid om de rest van de dag te snorkelen wat we hebben gedaan. We hebben toen onder andere een schildpad / nemo en verscheidende vissen gezien. Al met al een geslaagde dag. Die avond nog een paar biertjes en toen richting bed omdat voor de volgende dag de bungeejump stond gepland.

Iets wat ik voordat ik naar Australië ging al had besloten dat te willen doen. Rond 7 uur werd ik met de shuttlebus opgepikt en werden we met een groep van 6 mensen naar de bestemming gebracht dat ongeveer op een halfuurtje van het centrum was. Na een safetybreafing en het zetten van een handtekening onder het formulier "bungee is dangerous" kon ik de trappen oplopen naar het platform. De sprong was "50" meter, maar voelde toen ik bovenstond als 100. Het moeilijkste is eigenlijk om de sprong te maken omdat je dat zelf moet doen. Maar de adrenaline die je voelt wanneer je de sprong hebt gedaan zorgde er wel voor dat ik het waarschijnlijk wel nog een keer wil doen, maar dan van een hogere. Zie foto's en video's voor een beter beeld.

De rest van de dag hebben we besteed aan het bezoeken van het evenement de Ironman. Die werd namelijk gehouden op het moment dat wij er waren en zorgde voor een geslaagde dag. Die avond besloot ik niet mee te gaan met de groep naar de stad omdat ik zo moe was en omdat we de volgende dag ook alweer om 20 over 7 moesten vertrekken.

Voor de maandag stond namelijk rainforest op het programma.  Een dagtocht naar het tropisch regenwoud van Cairns. De chauffeur Jo was een echte entertainer die niet langer dan 5 minuten zijn mond kon houden. Onder zijn begeleiding begonnen we de tour met een uitleg over bepaalde planten en kruiden die voorkomen in de rainforest. Ik werd volgens aboriginal traditie geschilderd waarnaar we daarna naar de rivier (creek) gingen voor zwemmen. Bij het springen werd alleen al snel duidelijk dat dit water rechtstreeks uit de bergen kwam. Na de rivierzwem gingen we naar de rainforest creek waar we een riviertocht maakte en verscheidene krokodillen hadden gespot waaronder scarface. Na de rivertocht gingen we naar het strand waar we een lunch kregen. Na de lunch was er nog wat tijd om wat foto's te maken, maar 1 ding werd duidelijk gemaakt en dat was dat we NIET in de zee mochten zwemmen. Ook hier zwemmen namelijk haaien en krokodillen. Na nog een jungletocht loop waarin verscheidende gevaarlijke planten werden uitgelegd bestond de mogelijkheid een bosspinnetje met citroensmaak te nuttigen. Iedereen op mij en een Spaanse jongen sloeg dit af waardoor wij de enige waren die op zoek moesten naar de spinnetjes. Toen we deze eenmaal hadden gevonden en eentje met inderdaad een citroensmaak hadden gegeten waren er meer gegadigden, maar hoefde ik niet nog 1.

Na nog een ijsje te hebben gegeten bij een "oud vrouwtje" die haar ijs met de hand maakt met de producten die uit de bergen komen gingen we terug richting Cairns. We zouden de veerpont nemen over de krokodillenrivier zodat de route sneller zou zijn. Alleen was het druk bij de pont waardoor de gids toestemming gaf tot het maken van foto's bij de rivier. Bijna iedereen ging eruit waaronder ook een chinees met een canon XXL camara / telefoon en videocamera. Enkel was hij zo gefocust op het maken van foto's dat hij niet zag dat hij over de lijn stapte en in de krokodillenrivier viel. Omdat hij nogal fors viel een tweede er ook in toen hij probeerde hem eruit te trekken. Nu lagen er twee in en met Scarface in het achterhoofd begonnen medewerkers van de veerpont vliegensvlug met de "readingsoperatie" om ze alle twee eruit te krijgen. Dat duurde voor gevoel eeuwen, maar was binnen 1.5 minuut gedaan. Later hoorde we dat het ook geen minuut langer had moeten duren. Krokodillen voelen namelijk de trillingen in het water en kunnen dan onverwacht  toeslaan. Toen beide dan ook ongedeerd aan de kant stonden was "gelukkig" voor hem alleen niks meer over van zijn digitale apparatuur. Die avond ging ik met de nieuw gemaakte vrienden op de groepstour zelfgemaakte spaghetti maken. Een culinair hoogstandje voor de producten die we hadden. Daarna dronken we nog een biertje met elkaar waarna we de avond afsloten. Twee hadden namelijk morgen hun terugvlucht naar Melbourne om half 6 in de ochtend. Daarom was ik voordat ik terugging nog even naar het casino (the Riff) in Cairns geweest met Derrek. (Ook Nederlander en leren kennen in Sydney) Na een uurtje spelen had ik wel voor gezien, en ging ik terug richting hostel.

De laatste dag bestond uit een dagtocht naar de Waterfalls. Waarvan ik dacht dat dit een relaxed dagje bij een waterval zou worden was goed fout. Het zou namelijk een drukke dag worden waarbij we verscheidende plaatsen gingen. Naast de watervallen hebben we de avatar boom gezien en een kijkje genomen bij de krater. Zie voor meer de foto's en video's. Rond half 7 kwamen we weer in de stad en na een bodempje te hebben gelegd met een groepje gingen we mijn laatste avond Cairns tegemoet. Deze hebben we goed doorgehaald waardoor ik de volgende ochtend in een keer door kon richting de bus naar Airly Beach. Hier ga ik een zeilreis maken van 3 doen langs de witsunday islands.

Hostel(s):

The Balinese, 215 Lake St, Cairns City QLD 4870