15-5-17 until 19-5-17: Sightseeing in Sydney and Final Exam

21 mei 2017 - Sydney, Australië

De tijd totdat ik start met backpacken komt steeds dichterbij. Dat betekend nog maar een paar dagen om activiteiten in Sydney te doen. En na het bestuderen van het bucketlist boek Sydney kwamen we erachter dat we nog best veel niet hadden gezien…

Daarom hadden Marco en ik besloten om die maandagochtend full tourist uit te hangen om een aantal plaatsen weer te kunnen afstrepen. Omdat dit ook zijn laatste dag in Sydney zou zijn voordat hij zou starten met zijn bus backpack zat ik die ochtend 10:00 in de trein richting het centrum zodat we rond 11:30 konden starten met de eerste activiteit, SeaLife.

Dit bleek voor een dagdeel wel een beetje saai, maar was in een uur prima te doen. We hebben de volle route in minder dan een uur gelopen en alle Chineze en Japanse fotografen getrotseerd die soms met tientallen zich verdrongen voor een raam met gewone vissen.

Naar SeaLife hebben we een visje gegeten op de Fish Market waar elk moment van de dag verse vis worden geleverd / gewogen  en verhandeld. Leuk om te zien hoe zoiets in zijn werk gaat. Toen wij onze vis wouden bestellen bestond ook de mogelijkheid om de vis eerst nog levend uit te kiezen voordat hij werd gebakken. (Hebben we uiteindelijk niet gedaan omdat je dan langer moest wachten ivm fileren)

Met een volle maag gingen we lopend naar de volgende toeristische attractie. De Anzac Bridge. Dit is na de Harbour Bridge de meest toeristische brug van Sydney. Hij viel enkel een beetje af omdat je geen uitzichtpunten had op de brug.

Die avond gingen we met een groepje pizza’s eten en wat biertjes drinken in Sidebar. Het was tevens een beetje het “ afscheidsfeestje “ van Marco omdat hij voor het laatst in Sydney was. Tot vroeg in de ochtend heeft het feestje in ieder geval geduurd haha.

De volgende dag had ik gelukkig pas om 15:00 uur les wat betekende dat ik wat kon bijslapen en mijn kleding kon wassen.

Woensdagochtend heb ik de SharkBoat gedaan in Sydney. Dit is een bootje die met +/- 200 kilometer over de wateren bij Circular Quay vaart en verschillende trucjes maakt zodat er veel water over je heen komt… Wel een prachtige ervaring om te doen want zo zie je Sydney een snelvaart vanaf het water.

Die middag had ik mijn Final Exam die matig ging. Bij nader inzien was het C1.1 niveau misschien toch te hoog geschaald. Gelukkig bleek achteraf dat velen moeite hadden met de toets wat weer wat perspectief geeft. Gelukkig krijg je hoe dan ook een certificaat met je behaalde niveau, dus wanneer C1.1 het niet is geworden is B2.3 ook voldoende voor Nederland.

Donderdagmiddag had ik via EF het beklimmen van de Harbour Bridge. Dit is de meest populaire en voor het oog liggende brug in Sydney. De brug licht centraal in het midden en verbind Noord en Zuid Sydney met elkaar. Vroeger zagen migranten die naar Australië kwamen per boot de brug als eerste als ze de haven van Sydney binnenkwamen.

De excursie inclusief veiligheidsinstructies over het klimmen duurde +/- 3 uur. Tijdens de tocht had iedereen een koptelefoon op zodat de gids onderweg van alles kon vertellen over de uitzichtpunten. Klein minpuntje was dat camera’s / GoPro’s verboden waren mee te nemen. Je was dus afhankelijk van de instructeur die foto’s van je maakte. Die bleken achteraf 20 dollar per stuk wat het iets te duur maakte om ze te kopen. Maar het was wel een prachtige tocht, en zeker een aanrader als je Sydney bezoekt.

Vrijdag was mijn laatste schooldag en dat betekende dat ik in de middag zou horen wat mijn niveau Engels nu zou zijn. Voordat dat bekend werd hadden we eerst nog een excursie door wijk Chippendale, Sydney waar de school licht. De wijk was vroeger een arbeiderswijk waar veel armoede heerste en veel criminaliteit was. Nu is het een wijk waar vooral veel studenten wonen. Dit omdat de universiteiten allemaal om Chippendale heenliggen. Daarnaast kopen investeerders grond op om winkels / galeries en museums te bouwen. Een leuke excursie waar je dus wat meer achter de historie van een wijk komt.

Om 15:05 startte mijn laatste twee lesuren en werd bekend dat ik mijn diploma had gehaald om B.2.3 had gehaald. Helaas geen C1, maar een prima niveau voor in Nederland. Dit hebben we dan die avond ook goed gevierd.

1. Marjan Venema:
    21 mei 2017