5-7-17 until 10-7-17: Birthday / Dubai and last days of my trip

5 juli 2017 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

Hiep hiep hoera je 20e verjaardag vieren in een ander land voelt toch raar zonder je familie en vrienden. Toch was dit wel een hele bijzondere verjaardag die ik niet snel ga vergeten. Met twee meisjes uit Spanje, en Italiaan en Marcus luidde ik om 12 uur mijn verjaardag. Ook het hotelpersoneel was ervan op de hoogte en kwamen ter gelegenheid hiervan met een paar Heineken biertjes. Tevens kreeg ik van hun een kortingsbon om een waterpijp aan te schaffen. (Die is natuurlijk gelijk verzegeld)

De volgende dag stond de dagtrip gepland naar Dubai. Deze had ik geboekt via een organisatie omdat een auto huren praktisch geen optie was gezien de hoge kosten die worden gerekend voor mij als beginnend bestuurder. Deze tour was met een Duitse gids omdat de andere tours allemaal al volgeboekt waren voor 6-7. De bus pikte mij om 11 uur op en na een ritje van 1.5 uur kwamen we rond half 1 aan bij de Dubai Mall. Dit is het grootste winkelcentrum van de wereld en heeft meer 1200 winkels. We brachten eerst nog een bezoek aan de hoogste toren van de wereld, de Burj Khalifa. Deze toren van 828 meter draagt de naam van de president van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van het Abu Dhabi.

Na de hoogste torens van Sydney en Melbourne al te hebben beklommen waren dat “ minigebouwtjes” vergeleken met de Burj Khalifa. Op het skydeck was de mogelijkheid om foto’s te maken, en na dit natuurlijk te hebben gedaan en wat van de geschiedenis te hebben gelezen gingen we na de volgende bezienswaardigheid.

De Burj al Arab (Arabisch: Toren van de Arabieren of Arabische Toren) is een luxueus hotel in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten dat onderdeel uitmaakt van de Jumeirah-hotelgroep. Het opmerkelijke gebouw is ontworpen door Tom Wright, en wordt gepromoot als enig zevensterrenhotel ter wereld. Een prachtig gebouw wat we helaas enkel vanaf een afstandje konden bekijken. Het licht namelijk op een eilandje en is enkel toegankelijk voor gasten die een overnachting daar hebben geboekt.

Ook een rondvaarttocht maken over palm jumeirah kon natuurlijk niet ontbreken tijdens de Dubai tour. Tijdens de rondvaart weet je eigenlijk niet waar je kijken moet omdat het ene gebouw nog mooier is gebouwd dan de andere. Het is ook een beetje een spelletje van wie heefthetmooistepand.nl

Na ook dit te hebben gezien gingen we richting 6  uur weer terug richting de Dubai Mall en hadden we die avond tot 8 uur om ons een beetje te vermaken in de mall. Na wat te hebben gegeten ging ik met mijn kortingsbon op zoek naar de winkel waarmee ik de waterpijp kon kopen. Na eentje te hebben uitgezocht en nog een beetje te onderhandelen had ik die inclusief fruittabak binnen. Samen met nog wat andere souvenirs en een trui ging ik rond kwart over 7 naar de fontein. Hier heb ik tot half 8 de show bekeken. Helaas was mijn telefoon leeg waardoor ik geen opnames meer hiervan kon maken.

Kwart over 8 ging onze bus weer terug richting Abu Dhabi en 1.5 uur later was ik weer terug in het hotel. Na nog een drankje te hebben genomen en de filmpjes te hebben geüpload ging ik richting bed.

De volgende dag besloot ik een bezoekje te brengen aan Yas Island ondanks de warmte. Dit was toch iets wat je moet hebben gezien en ik wou graag in de snelste achtbaan van de wereld.

Met de taxi was ik hierheen gegaan en voordat we naar de Yas mall gingen had ik gevraagd of hij 5 minuutjes voor het Grand Prix center van Abu Dhabi. Daar waar Max Verstappen er helaas niet in slaagde te winnen. Maar omdat de temperatuur al weer richting 45 graden was gestegen stapte ik na een paar foto’s weer snel in en gingen we richting de Yas mall. Hier was de mogelijkheid om een ritje in de achtbaan te maken.

Na dit te hebben gedaan en nog wat dingetjes te hebben gekocht ging ik naar de Ikea waar ik heerlijk Zweedse gehaktballetjes heb gehad. Al met al vloog het geld eruit en wou ik voordat ik terugging nog even snel pinnen zodat ik zeker wist dat ik genoeg voor de taxichauffeur had. Enkel kwam ik hier tot mijn grote schik tot de ontdekking dat mijn creditcard niet in mijn portemonnee zat. Met enkel mijn gewone betaalpas had ik nog geprobeerd bij een aantal geldautomaten geld op te nemen, maar helaas zonder gewenst resultaat. En daar sta je dan, 45 minuten van Abu Dhabi met enkel 10 dirham in je zak. Lopen terug was geen optie dus zo brutaal als wat gevraagd aan de taxichauffeur of hij mij voor 10 dirham kon terugbrengen. En boven wonder boven deed hij het ook nog. Zo verbaasd als wat stapte ik bij hem in de taxi en na een ontzettend leuk gesprek zette hij mij 20 minuten later af bij hotel (resultaat dat de vorige taxichauffeur dus weer een mooie omweg had gemaakt) Toen ik hem mijn 10 dirham wou geven gaf hij aan dat het oké en dat ik het maar elders aan moest besteden. En na nog een dikke high 5 liet hij me uitstappen en scheurde hij weer weg. Dat zulke mensen nog op de wereld bestaan……

In de laatste twee dagen heb ik niet veel meer uitgevoerd meer dan een beetje zwemmen en zonnebaden. Na nog wat tijd ook te hebben gespendeerd in de Abu Dhabi Mall en met twee Fransen uit het hostel een avond nog op stap te zijn geweest kwam er uiteindelijk maandagochtend om 05:30 een einde aan de reis van 3.5 maand.

Omdat het vliegtuig richting Amsterdam om 09:15 vertrekte was ik die ochtend om 7 uur op het vliegveld. Enkel wachtte mij bij het inchecken van mijn bagage nog een vervelende mededeling. Mijn bagage was namelijk 3 kilo te zwaar en omdat mijn handbagagekoffer ook al helemaal vol zat was er geen andere optie dan bijbetalen. Nadat dit dure grapje was betaald kon naar een sterke koffie de reis van 7.30 uur beginnen richting Amsterdam.

Rond 14:45 uur landde het vliegtuig op Schiphol en na een snelle bagage afhaal en paspoortcontrole wat via een irisscan ging. En zo kon ik om 15:30 mijn ouders weer een omhelzing geven en was mijn zusje ook mee die met een KLM ballon klaarstond.

En zo een week later nu ik deze laatste zinnen schrijf voelt het alweer heel normaal om weer in Nederland te zijn, maar hou ik wel hele SUPER herinneringen voor het leven over aan deze reis naar Australië / Fiji / Abu Dhabi en Dubai. Moge deze reizen een begin zijn van meer want  “ Life begins at the end of your Comfortzone”

1. Marjan Venema:
    22 juli 2017
    Volgens mij heb je alles er wel zo'n beetje uitgehaald!! Bedankt voor al je verslagen en foto's! Heel mooi!