4-5-17 until 7-5-17: Law and Palm Beach

7 mei 2017 - Sydney, Australië

We gaan langzamerhand naar een dagelijkse update toe qua reisverhalen ;P Dat komt mede omdat je stad steeds beter leert kennen en veel nieuwe plaatsen leert kennen.

Vandaag (4-5) hadden we vanuit onze school een ochtendexcursie naar de rechtbank in Sydney. Deze weken ronden we namelijk het thema wetten/regels (Law) af waarna we in de praktijk konden brengen of we een rechtszaak konden volgen in het Engels.

Met +/- 45 studenten gingen we naar de rechtbank wat betekende een kleine ophoping bij de controle van alle rugtassen. Maar toen we eenmaal binnen waren konden we een zaal uitzoeken waar een rechtsspraak konden volgen. Helaas mochten telefoons niet aan dus konden er geen foto’s worden gemaakt. Je kon de rechtszalen wel een beetje vergelijken met hoe het er in de film uitziet. t.o.v. de Nederlandse zalen nog een eentje in oude stijl.

Waar ik ook nog nooit van had gehoord, maar wat veel meer landen hebben is dat ze in Australië ook werken met het zogeheten lekenrechtsspraak. Dat betekent dat burgers kunnen worden opgeroepen om ook een uitspraak te doen over een bepaalde zaak. In principe moet iedere Australische burger van 18 jaar en ouder gehoor geven aan deze oproep tenzij ze een hele goede reden hebben om niet te kunnen komen.

Met een groepje ging ik naar de 5e verdieping waar we eerst een uitspraak volgde over een drugsdelict die zich had voorgedaan begin Januari in Sydney. In grote mate kon ik de uitspraak volgen, maar het blijft toch lastig omdat ze snel praten en veel moeilijke “juridische “woorden’’ gebruiken. De uitspraak was niet mals ( $ 8700 boete en een voorwaardelijke straf van 2 jaar) die dus naast de rechter ook deels was beslist door burgers uit Sydney.

De tweede zaak die we volgden was een mishandeling met poging tot doodslag. Deze zaak werd vandaag opgestart en was nog maar kortgeleden (begin April) gebeurd in het centrum van Sydney. In deze zaak werden de getuigen gehoord en konden advocaten vragen stellen aan zowel de getuigen als daders. Dit ging er soms pittig aan toe.

Die middag ben ik met een Japanse klasgenoot naar Cockatoo Island geweest. Cockatoo Island is een eiland in de Sydney Harbour dat in vroegere tijden meerdere functies heeft gehad waaronder een gevangenis, industriële school, en één van de grootste scheepswerven van Australië in de 20e eeuw. Tegenwoordig is het voor iedereen toegankelijk en kan je de verlaten panden en roestige hijskranen bekijken Vanaf Circular Quay was het ongeveer 25 minuutjes met de ferry. Na een uurtje op dit eiland te hebben gekeken en verscheidende foto’s te hebben gemaakt zijn we weer teruggegaan richting Sydney en hebben we nog even een bord noedels gegeten. Wel te verstaan met stokjes wat ik nu langzamerhand onder de knie krijg…..

Die vrijdag had ik in de middag van 13.30 uur tm 18.00 uur les. Dat gaf de gelegenheid gezien ook Bevrijdingsdag de tijd om een museum te bezoeken in Sydney. Dit heb ik samen met EF klasgenote Renate gedaan. We zijn naar het Sydney Jewish museum geweest wat informatie geeft over de joden in de tijd van bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog. Een leerzaam museum waarin je nu ziet hoe een ander land het brengt.

Die avond hadden we een Mexicaans feest genaamd 5 the Mayo. Met Mexicaans eten en Mexicaanse tradities was dit een zeer geslaagde avond. Daarna zijn we met een paar nog de stad in gegaan waarin we tot in de vroege uren de clubs van Sydney hebben verkend.

Zaterdagochtend zouden we met een groepje Palm Beach bezoeken, maar omdat het vertrek om 09:00 uur was en de vertrekplaats een uur vanaf mijn woonplaats lag heb ik deze overgeslagen. Hopelijk dat ik voor mijn backpackreis nog wel deze plaats kan bezoeken, omdat het wel TOP plek is.

Omdat mijn huisgenoot die ook mee zou, maar toch er ook vanaf zag i.v.m. de nodige slaap besloten we om de Bondi to Coogee walk te doen. Dit is een route van +/- 6 km waar je langs verschillende beroemde stranden en baaijen komt. Er loopt tussen de stranden een pad door de kliffen en heuvels wat zorgt voor spectaculaire foto’s. Aanrader als je naar Sydney gaat.

We besloten gezien het beschikbare budget en het surfkamp wat we volgend weekend gaan doen die avond niet op te stap te gaan. In plaats daarvan heb ik dus mijn blog een beetje geupdate, en filmpje gekeken. Ook omdat we de volgende ochtend naar Palm Beach zouden gaan.

Voor Australische begrippen dichtbij, maar hoewel ik er steeds meer aan begin te wennen is 3.5 uur reizen nog steeds aardig wat. Met de trein en bus zijn we daar gekomen, en hebben we daar de dag besteed met zwemmen en de middag de Barrenjoey climb gedaan. Dit is pad naar de een van de oudste vuurtorens van Australië wat een beschermd monument is. De plek geeft een prachtig uitzicht op de Tasmaanse Zee, Pittwater Baai, Ku-Ring-Gai Chase Nationaal Park en de andere zijde van de baai met onder meer Broken Bay en Woy Woy.