2-6-17 until 5-6-17: Alice Springs

2 juni 2017 - Alice Springs, Australië

De officiële backpack kon dan eindelijk vandaag van start gaan. 4 weken lang met een backpack door midden en oost Australië reizen. In de laatste avond voor vertrek kon ik gelukkig nog een nachtje bij mijn hostfamilie slapen wat een duur nachtje hostel in Sydney bespaarde. De volgende ochtend om 07:00 richting het vliegveld waar om 09:40 mijn vliegtuig zou vertrekken richting Alice Springs.

Rond 11:45 (30 minuten vroeger tov Sydney) kwamen we aan op het kleine vliegveld van Alice Springs. Vanaf hier was het nog zo'n 10 kilometer na de stad. Daarom nam ik de pendlebus. Omdat mijn backpack als een van de laatste op de band kwam was de bus al aardig vol toen ik instapte. Ik nam plaats naast een meisje en na een kort gesprek bleek dat zij ook uit Nederland kwam en de Uluru tour hier ging doen. Omdat we beide alleen waren spraken we voor die avond af wat te gaan eten samen.

Toen ik wou inchecken bij mijn hostel bleek dat er een fout was gemaakt door het backpackbureau wat voor mij een gratis upgrade betekende. En na het slapen op de Fiji matrasjes was dit een fijne verrassing. De rest van de middag had ik de stad een beetje verkend en wat boodschappen gedaan. Hier zag ik ook voor het eerst de echte Aboriginals. Mensen waarvan ik een heel ander beeld had. In Sydney zie je ze altijd met verf besmeurd optredens geven, maar de gemiddelde werkelijke aboriginal is iemand die met een norse blik door de straten slentert. Daarnaast kenmerkt hun dat ze een hele grote neus hebben. Niet het volk dat veel geluk heeft gehad bij hun uiterlijk, en daarnaast vroeger en nu ook nog word gediscrimineerd door de blanke Australiërs op allerlei fronten. De van oorsprong Australiërs zijn daarom enkel nog maar in het midden van het land te vinden waaronder dus Alice Springs. Toch zorgen ze voor veel overlast want door hun uiterlijk hebben ze eigenlijk geen tot weinig kans op een baan vertelde een lokale gids. Daarom hangen ze in grote getalen op straat / drinken ze veel en stelen/vernielen ze van alles in de stad. In de paar dagen dat ik er nu ben heb ik al meerdere keren een aanhouding gezien wat soms met het nodige geweld gaat.

En ook al lopen veel mensen er met een grote boog omheen. Toen er eentje op mij af kwam om te vragen of ik wat geld had gaf ik hem wat en vroeg ik hem wie hij was en wat hij wou deed in zijn leven. (Best wel een serieus gesprek na dagen van in de kroeg hangen), maar wat toen volgende was een heel mooi gesprek wat mij diep respect heeft gegeven voor de Aboriginals hier) Wat er natuurlijk wel en niet waar was van zijn verhaal is voor mij een vraag en voor hem een weet.

Die avond ging ik dus nog een hapje eten met Danielle en nog na een paar borreltjes achteraf in The Rock Bar was de eerste dag Alice Springs een feit.

De tweede ochtend begon rond half 12. Voor het eerst sinds tijden had ik weer eens een beetje kunnen bijslapen waar je gelijk weer een stuk energieker van wordt. Die middag had ik de Anzac Hill beklommen en kwam ik wederom een Nederlander tegen die ook voor een aantal dagen in Alice Springs was. Na wat te hebben gepraat hebben we achteraf nog wat gedronken in de lokale pub.

Die zondag wou ik een mountainbiketocht maken over een van de "trails" buiten AS. De lokale fietsverhuurder bleek ook een Nederlander te zijn en na wat onderhandelen kon ik de fiets voor een leuk Nederlands prijsje een dag huren. De trails lagen ongeveer 4 kilometer van het centrum. Met een helm (die is verplicht) waterfles en een bandenplakset ging ik richting de heuvels. Voor de trails was nog het bekende Telegraph Station museum. Hier heeft AS zijn ontstaan aan te danken omdat het station een belangrijke doorvoer was tussen Aderlaine en Darwin. Dus vol toerist voordat ik de trail ging doen had ik hier ook nog even een kijkje genomen.

Daarna besloot ik de rode trail te doen die 10.3 kilometer lang was. Het was een route met veel obstakels wat het extra leuk maakte. Met een temperatuurtje van een graad of 25 was het ook prima te doen. Moet je nagaan als het hier zomer is en je dan bij 40 graden deze tocht moet maken. Enkel was ik alleen weer vergeten mij in te sprayen met muggenspray wat betekende dat er zwermen achter mij aankwamen en ik weer aardig vaak gestoken was. In de overige dagen heb ik nog een bezoek gebracht aan de Botanic Garden en heb ik de Meyers Hill walk gedaan.

Morgen start de driedaagse Uluru tour waarbij we buiten in een slaapzak bij het kampvuur gaan slapen. Ontzettend veel zin in.

Hostel(s):

Aurora Alice Springs, 1 Leichhardt Terrace, Alice Springs NT 0870