18-6-17 until 21-6-17: Rainbow Beach and Fraser Island

18 juni 2017 - Rainbow Beach, Australië

In de bus onderweg richting Rainbow Beach. Een tocht van ruim 15 uur die ik in een nachtbus zou maken. Enkel is slapen niet echt mogelijk en gezien mijn lengte was het ook nog moeilijk om een goeie slaappositie te vinden. Uiteindelijk lag ik gespreid over de twee stoelen rechts van mij waar ik toch nog een paar uurtjes inclusief een hernia heb gepakt.

Rond half 9 kwamen we die ochtend aan waarbij ik hoopte dat we direct konden inchecken zodat ik kon douchen en een paar uurtjes kon slapen. Dit bleek helaas een droom te zijn die niet uitkwam. We moesten namelijk wachten tot half 12... In de bus had ik wat gepraat met twee Franse meisjes en een Zwitserse jongen. We besloten om dan nog maar even koffie te drinken om de tijd te overbruggen. Terwijl wij nipte van onze koffie werd het weer ook steeds beter waardoor we daarna nog even naar het strand gingen. Na een frisse duik en een beetje chillen vloog de tijd ook zo voorbij waardoor het al snel half 12 was. Na de incheck hebben we de rest van de dag ook een beetje op het strand gehangen.

Rond 16:00 uur gingen we terug richting het hostel omdat we om 16:30 een safety breaving hadden voor de driedaagse jeeptocht naar Fraser Island. Hier werden de groepen opnieuw ingedeeld tov de kamerverdeling. Hierdoor kwam ik een groep met twee Engelsen, twee Ieren, een Duitser, Spanjaard, Zwitser en ik. Binnen een paar minuten was het ijs al gebroken en zat de sfeer er goed in. Helaas mocht ik gezien mijn leeftijd niet rijden waar ik wel behoorlijk van baalde. Na de breaving, drankbestelling en nog wat met elkaar te hebben gepraat ging ik ervandoor omdat ik die avond met Maud en Renate zou gaan eten omdat die ook in Rainbow waren.

De plaats zelf stelt niet veel voor waardoor er niet veel keus was uit restaurants. Wij besloten te kiezen voor een Italiaans restaurant waar de regel was dat je je eigen drank moest meenemen. Best wel een leuk concept en ook iets wat uit eten wat goedkoper maakt. Na bijpraten over onze reizen gingen we rond half 10 terug richting het hostel. Er was nog een welkomsfeest, maar omdat we de volgende ochtend om 7 uur moesten opstaan voor vertrek besloot ik lekker naar bed te gaan.

De volgende ochtend was de vertrektijd richting Frazer 8 uur waardoor we 7 uur ons moesten verzamelen voor de laatste instructies onder het genot van een "gratis" ontbijtje. Na het huren van een slaapzak, uitchecken en het kopen van een waterfles gingen we richting de auto. Daar stonden de koelboxen voor de drank, soft drinks al klaar. Terwijl Andy de auto controleerde gingen Scott en ik de koelbox vullen en het eten van onze groep inladen. Nadat dit allemaal was gedaan kon de tocht dan echt om half 10 beginnen.

De sfeer zat er meteen al goed in, en met een plug om je eigen muziek af te spelen rolde de vakantienummers al snel door de auto. De eerste rit duurde ongeveer 30 minuten naar de veerboot die ons zou overzetten naar Frazer Island. Onderweg had enkel een auto van onze groep problemen met de motor wat ervoor zorgde dat die moest worden omgewisseld. Omdat bagage weer moest worden uitgeladen tikte we richting 11 voordat alle auto's de veerpont opreden. Toen begon de overtocht van 10 minuten naar de andere kant en kon daarna het echte racen over het strand beginnen. Na een half uurtje strandrijden kwamen we aan bij een dorpje waar we onze eigen lunch moesten maken (wraps). Daarna vervolgende we onze reis naar de ... Een prachtige tocht door de binnenlanden wat uiteindelijk een prachtige eindbestemming opleverde. Het lijkt net een zoutwaterzee, maar dit meer vangt al het water van het eiland wanneer het regent. De meeste riviertjes komen hier namelijk samen. Na wat relaxen vervolgende we onze tocht richting het kamp omdat het al tegen 4 aantikte, en de reistijd naar het kamp minimaal 1.5 uur betekende. Dat betekende dat we het laatste stuk in het donker bij hoogtij moesten rijden. Voor Emily die dit laatste stukje moest rijden best spannend omdat je de zandriggels en golven moeilijk kunt inschatten. Maar goed en wel kwamen we tegen half 6 in het kamp waar we na het droppen van onze bagage begonnen aan het koken. Voor de eerste avond stond spaghetti op het menu wat dus vrij snel te maken was. Na het eten hebben we nog verscheidende spelletjes gedaan en een beetje bij het kampvuur gehangen.

Tegen 3 uur zocht iedereen zijn tent op, maar waren de meesten even vergeten dat we enkel een slaapzak hadden om te slapen. Met mijn rugzak als kussen probeerde ik nog wat te slapen wat niet echt slaagde. Daarom waren de meesten teruggegaan naar het kampvuur en zijn we uiteindelijk met een groepje voor het kampvuur in slaap gevallen.

De volgende dag begon de ochtend moeizaam Haha. Iedereen van onze groep was moe waardoor er weinig beweging in het ontbijt zat. Nadat ik een douche had genomen ging ik uiteindelijk met Andy wat toast maken voor onze groep en vertrokken we richting half 10 richting de rots. Enkel zat het weer deze ochtend niet heel erg mee waardoor iedereen dit wel binnen 10 minuten had gezien. Daarom gingen we daarna naar de Champain Pools. Deze worden zo genoemd omdat de golven over de rotsen gaat en het dan net de sparkling van champagne lijkt. Met een beetje bijslapen tussen de rotsen was dit goed te doen. Hier kwam ik ook wat mensen tegen die ik eerder had ontmoet ik Cairns of Airly Beach. Altijd leuk om dan weer even bij te praten.

Na onze lunch die wederom uit wraps bestond gingen we die middag het scheepswrak bezoeken en daarna het uitkijkpunt van de zandheuvels. Omdat ook hier het weer niet bepaald meezat besloten we als groep terug richting kamp te gaan zodat we om het kampvuur een beetje konden chillen en alvast met het eten konden beginnen. Voor die avond stonden namelijk steaks op het menu.

Ook deze laatste Fraser avond werd natuurlijk na het eten goed gevierd. Ik besef me ineens dat ik nog niet heb verteld wat een backpackersdrankje is en wat natuurlijk wel even moet worden vermeld zodat ik het niet vergeet Haha. Dat is namelijk Gun, wat in Nederlandse woorden de goedkope wijn van de Aldi is uit pak. Voor 15 dollar krijg je een zak Gun van 4 liter waar je dan op kan teren. Ten opzichte van bier of andere drinken is dit heel goedkoop omdat de accijns voor drank in Australië niet normaal hoog zijn.

De laatste dag was de bedoeling om te vertrekken rond 8, maar dit liep een beetje uit doordat sommigen pas rond 8 uit hun tent kwamen. Ik moet zeggen dat ik de tweede nacht iets meer heb geslapen, maar dat eigenlijk iedereen ontzettend moe was. En dan kwam er nog bij dat we op de laatste dag de zandheuvels gingen beklimmen. De tocht met de auto daar naartoe was ongeveer 30 minuten, maar daarna moest je eerst 45 minuten wandelen om er überhaupt te komen. En dan nog eens over de heuvels heen naar de morgana die in het midden van de heuvels lag. Al met al wel een leuk stuk omdat sommigen doodsbenauwd waren spinnen of slangen tegen te komen. Met wat geluiden en takjes was de wandeltocht ook zo om en hebben we daar ons prima vermaakt. Je kon jezelf namelijk vanaf boven de heuvel rollen naar beneden zodat je direct in het water viel. De poel was namelijk 43 meter op zijn diepst.

Na deze laatste activiteit begon de terugreis richting Rainbow en kwamen we daar rond 3 aan. Na een douche en een burger in de lokale pub ging ik met een groepje nog de rugbywedstrijd kijken tussen Queensland en New South Wales. Een beetje het Nederland moet tegen Duitsland voetballen. Iedereen was daarom enorm uitgedost en leefde mee met elke minuut van de wedstrijd.

Na de wedstrijd namen we nog even een kijkje bij de afterparty, maar aangezien er maar rond de 15 mensen waren besloten we richting bed te gaan. Dit ook omdat ik morgen om 07:20 weer in de bus moest zitten richting Noosa.

Ook deze dagen in Rainbow en Fraser sluit ik af met fantastische herinneringen. Op naar het volgende avontuur in Noosa.

Hostel(s):

Dingos Fraser Island 4WD Tours & Backpacker Resort, 20 Spectrum St, Rainbow Beach QLD 4581