24-04-2017 until 01-05-2017: Blue Mountains and more

24 april 2017 - Sydney, Australië

Het maken van reisverhalen nu een beetje aan het inhalen… Alweer het vijfde reisverhaal waarin ik onder andere vertel over het bezoek aan de Blue Mountains wat op ongeveer twee uur reizen van Sydney ligt.

Blue Mountains heeft zijn naam te danken aan de blauwe gloed die is te zien over de bergen. Dit komt omdat de bomen (Eucalyptusbomen) dicht tegen elkaar aanliggen en daardoor blauwe gloed afgeven.

De trein richting het station Katoomba (waar de Blue Mountains op +/- 20 minuten lopen afstand licht) zou rond 08:15 vertrekken vanaf Sydney centraal. Omdat ik op 45 minuten van het centrum woon had ik al besloten op een station halverwege de route op te stappen. Dat zorgde ervoor dat ik een uurtje extra kon slapen.

Rond 10:20 kwamen we aan op het station naar een prachtige treinreis tussen de bergen door. De planning was om een tocht van 3/4 uur te maken waarin we zouden afdalen naar de watervallen en vervolgens weer zouden klimmen om de blauwe gloed van Blue Mountains te kunnen zien.

De weersvoorspellingen waren niet al te best (100% kans op regen tussen 12 en 2) maar we hebben uiteindelijk maar een paar kleine buitjes gehad. En die waren eigenlijk best lekker voor een beetje verkoeling.

Zie de bijgevoegde foto’s die ik / anderen hebben gemaakt tijdens de wandeltocht. Het was een mooie dag waarin ik een bezoek aan een werelderfgoed weer van mijn lijstje kan afstrepen.

Donderdag uur werd er hier ook in Sydney koningsdag > nacht gevierd. Via een oproep werden alle Nederlanders in Sydney uitgenodigd om te club Sidebar koningsnacht te vieren. Hier gingen dan ook vele heen, maar veel wouden ook nog een beetje in het oranje rondlopen. Enkel was het vinden van oranje kleding nog een lastig puntje. Uiteindelijk hadden Stan en ik op de zwarte markt van Sydny (Paddy’s market) een kraampje gevonden waar ze oranje shirts voor 10 dollar verkochten. Later op het feest bleek dat velen dit kraampje hadden bezorgd.

Het was een gezellige Hollandse koningsavond waar +/- 80 Nederlanders op waren afgekomen. Met Nederlandse muziek, bitterballen en veel Heineken bier merkte je niet dat nog in Australië was, en werden er veel nieuwe contacten gelegd om de komende tijd activiteiten met elkaar te ondernemen.

Zaterdag was ik met twee Duitse klasgenoten naar Rose Bay geweest. Dit licht met de ferry ongeveer op 15 minuutjes varen. Daar hebben we de middag met een beetje voetballen/ slapen en zwemmen doorgebracht. Mooi om te zien was dat je in de verte de skyline van Sydney zag liggen, maar dat dit stadsdeel eigenlijk al als zijne buitenwijk wordt bestempeld.

Zondag heb ik een bezoek gebracht aan het olympisch park in Sydney. Dit park werd gebouwd voor de olympische spelen in 2000, maar is daarna verkocht aan een particulier die nu rondleidingen geeft in het stadion en waar af en toe nog een rugbywedstrijd wordt gespeeld. Het olympisch dorp zelf is een beetje vergelijkbaar met een spookstadje….. Wat een paar weken in 2000 het centrum van de wereld was, is nu vooral verlaten en leeg. Enkel het hoofdstadion wordt nog gebruikt, en de kleinere stadions verkeren in slechte staat. Na een rondje door het dorp te hebben gelopen heb ik een tour door het stadion gemaakt. Enkel was ik de enige die zich had aangemeld waardoor ik een 1 op 1 rondleiding kreeg. De tour leider vertelde dat tussen 2000 en 2005 dagelijks 1000’den mensen het stadion kwamen bezoeken, maar er nu maar een handjevol per week kwam. Ik was namelijk over de hele dag de enige die gebruik maakte van de rondleiding. Dit leverde wel een privéfotograaf op en veel informatie over het stadion zelf.

Achteraf heb ik nog een baantje gezwommen in het olympisch zwembad en een opname gemaakt met mijn GoPro. Enkel was hier ook filmen in zwembaden niet toegestaan, en staan er verspreid over de baden soms wel 15 badmeesters in het water te kijken. Zie ook het reisverhaal over Wet N Wild waarin mij GoPro door een badmeester werd afgepakt. Toen ik aan een badmeester vroeg waarom in Australië altijd zoveel badmeesters waren gaf hij hier een verklaarbare reden achteraf voor. Omdat de meeste Australiërs immigranten zijn uit andere landen die vaak geen zwemles hebben gehad is toezicht in zwembaden waar eigenaren verantwoordelijkheid over je hebben altijd uitgerust met +/- 5/6 badmeesters die op elke hoek van een bad staan. En dan staat er meestal ook nog eentje in het midden van twee hoeken.

1. Hendrika:
    1 mei 2017
    Hey Matthé, erg leuk om jou verslagen te lezen en je foto's te bekijken. Zo te lezen heb je je nog geen moment verveeld. We kijken al weer uit naar de volgende Blog....dikke tút Hendrika, Oege, Petra, Jelke
  2. Gea Kooi:
    1 mei 2017
    Tjonge jonge Matthe!! Wat hast do al in protte sjoen sis!! Prachtig!! Net Utglydzje op dy rotsen he....
    Dikke tut fan Mem
  3. Mem:
    1 mei 2017
    Nou Matthe, leuk om al je avonturen te lezen! Geniet er lekker van en maak mooie herinneringen.....ENJOY
  4. T,F, E,D & A Kooi:
    3 mei 2017
    I'm a little bit jalous . Geniet van alles. En doch foarsichtig.

Dikke tùt fan us allegeare
  5. Marjan Venema:
    4 mei 2017
    Mooi om te lezen en prachtige foto's Matthe!
  6. Jantine Bergsma:
    5 mei 2017
    Wow Matthe,
    Wat in erfaringen en wat geweldich om dit te dwaan@lekker genietsje der!
    Jantine