27-6-17 until 28-6-17: Byron Bay

27 juni 2017 - Byron Bay, Australië

Het laatste reisverhaal wat ik nu alweer aan het typen ben. Echter besef ik me dat jullie alle verhalen later pas in een keer kunnen lezen, maar ach… Nu onderweg naar de laatste stop van mijn backpackreis, Byron Bay.

Byron Bay, ook wel de hippiestad van Australië waar ongeveer 30.000 mensen wonen en waar veel backpackers een stop maken voordat ze doorreizen richting Sydney. Rond twee uur kwam de bus aan en na het inchecken bij het hostel ging ik samen met een andere Nederlandse jongen Byron Bay een beetje verkennen. Na wat te hebben gekeken bij het strand en de lokale souvenirshop besloten we dat het tijd was voor een biertje. Ten opzichte van steden als Brisbane en Cairns werd hier streng gecontroleerd op je leeftijd en na het tonen van ons legitimatiebewijs en een stempel konden we naar binnen. Bij het bestellen van het lokale biertje (Carlton Dry) raakte we aan de praat met de barman, en die gaf aan dat ze hier een beetje doorsloegen met leeftijdscontroles. 24/7 staan er controleurs voor de kroegen om je identiteitsbewijs te checken en regelmatig komt de politie controles uitvoeren of je daadwerkelijk 18 bent.

Na het drinken van een paar biertjes, en enkele dollars lichter besloten we terug te gaan naar het hostel omdat er die avond een gratis bbq werd georganiseerd met een prijzenverloting. Tijdens de bbq raakte ik aan de praat met verscheidende andere backpackers en veel van hun waren net gestart en reisde nu omhoog richting Cairns. Ik was een van de weinige die van de andere kant kwam en kon daarom veel reisadvies geven. Na een paar worstjes kwam de verloting, maar dit bleken helaas voor velen dagactiviteiten in Byron Bay te zijn. De meeste gingen de volgende ochtend alweer weg waardoor velen hun prijs afstonden aan twee meisjes uit Engeland die hier een week bleven. Zij konden met flinke korting veel ondernemen die week.

Na de bbq hadden we die avond nog een gechilt in de jacuzzi die het hostel ook had. Eigenlijk was dit een van de luxte hostels waar ik in verbleef. Voor velen die nu omhoog richting Cairns gingen zou er nog wel wat te wachten staan.

De volgende ochtend ging de andere Nederlandse jongen een geboekte kanotocht maken en omdat ik deze niet vooraf had geboekt besloot ik de klim te maken naar de Cape Byron Bay Lighthouse. Een tochtje van ongeveer een uurtje over het strand en over een stijl pad de berg op. Onderweg kwam ik ook langs een punt waar je op het meest oostelijkste puntje van NSW (New South Wales) stond.

Na de klim was ik rond een uurtje of 2 weer terug in Byron. Bas was ondertussen ook terug en na het achterovertikken van nog een paar biertjes kon mijn terugreis rond 17:00 uur beginnen richting Sydney. Die reis zou ongeveer 16 uur duren.

Hostel(s):

Nomads Byron Bay, 1 Lateen Lane, Byron Bay NSW 2481,