1-7-17 until 4-7-17: Abu Dhabi

1 juli 2017 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

16 uur later (twee uur later dan gepland) landde we met nog maar een tijdsverschil van 2 uur met Nederland rond half 1 die nacht op het vliegveld van Abu Dhabi. Een vermoeiende reis en ik was dan ook blij dat ik niet meteen hoefde door te vliegen naar Amsterdam. Onderweg in het vliegtuig raakte in aan de praat met een jongen naar Ierland die nog wel moest doorreizen een daarbij ook nog een extra moest overstappen in Londen voordat hij naar Dublin kon.

Geluk voor mij was dus dat ik nog een week in Abu Dhabi had. Na een vlotte paspoortcontrole en bagage afhaal dacht ik dat ik wel binnen een halfuurtje op plaats van bestemming zou zijn. Helaas bleek dit een sprookje want ik werd van onze vlucht ertussen uitgepikt voor een extra kofferinspectie. En deze vrouwelijk douanier deed alles op haar gemak en controleerde alle spullen van A tot Z. Op een gegeven moment waren we ruim een uur verder en was het een grote chaos op de tafel. In het begin kon ik nog wel een beetje begrip opbrengen, maar op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee en heb ik demonstratief op een afstandje het tafereeltje bekeken. Uiteindelijk rond kwart over twee en zonder iets te hebben gevonden kon ik mijn weg vervolgen.

Toen had ik nog het probleem dat ik was vergeten in Australië om alvast wat Dirhams in te slaan. En natuurlijk lagen alle geldautomaten op het vliegveld er weer uit waardoor ik noodgedwongen naar taxichauffeurs moest die ook creditcard accepteerde. De prijs van het ritje bedraagde 130 dirham wat omgerekend 30 euro was op dat moment. Op zich een redelijke prijs, omdat je in Australië vaan nog wel eens het dubbele kwijt bent. Enkel bleek later in het hotel dat ik ook een taxirit kon maken voor ongeveer 50 dirham. (+/- 10 euro) Tip als je dus na een ander land gaat….. Neem altijd wat cash mee voor achter de hand.

En toen kon naar 3.5 maand slapen in hostels het leven als een sjeik beginnen. Als je vanuit Australië dan reist naar een ander land is alles ook een stuk goedkoper. Die zondag heb ik eigenlijk de hele dag een beetje bij het zwembad gehangen. Eerst had ik in gedachten om elke dag een activiteit te ondernemen, maar het is daar eigenlijk te warm voor. Gemiddeld konden de temperaturen wel oplopen tot 35 graden en waren de gevoelstemperaturen rond de 40.

Die maandag wou ik wel wat ondernemen, en met een Duitser die ik was tegengekomen in het hotel besloten we die dag naar de Sjeik Zayed moskee te gaan. De moskee is een van de grootste in de hele wereld en een must om te bezoeken als je op reis gaat naar de VAE. Wel dien je je te houden aan de kledingvoorschriften. Zo mag je niet met korte broek door de moskee wandelen, en moeten vrouwen verplicht een hoofddoek ophebben. Gelukkig waren daar Djellaba’s (de lange witte jurk die veel Arabieren dragen) te leen. Na een beetje te hebben rondgelopen verscheidende foto’s te hebben gemaakt klonk het signaal voor het gebed. Een paar Arabieren die speciaal voor het gebed naar de moskee kwamen dachten dat wij de weg niet konden vinden naar de gebedshal en wezen ons de weg. En zo kwam het dat wij tussen de Arabieren een echt stukje cultuur meekregen en zo goed als mogelijk was probeerde hun na te doen. Een ervaring om nooit te vergeten. Achteraf hebben we nog met een Arabier een glaasje mierzoete thee gedronken en was daarmee de cultuurbeleving 300% geslaagd.

Na het moskeebezoek ging de Duitser (Marcus) terug naar het hotel omdat hij het te warm vond. Omdat ik toch ook nog wat van de stad deze dag wou zien en nu toch onderweg was besloot ik een taxi te nemen naar de Marina Mall. Het winkelcentrum met meer dan 400 winkels en waar je daarnaast ook bijvoorbeeld kan schaatsen en een uitzichtpunt kan bezoeken. Hier heb ik ook een Djellaba en gebedskleed gekocht. Na ongeveer hier een uurtje te zijn geweest besloot ik lopend naar de Corniche te gaan. Op google maps stond namelijk beschreven dat dit ongeveer een wandeling van 15 minuten zou zijn… Maar hierbij 1 tip, bezuinig in de VAE nooit op taxi’s. Met een temperatuur van 45 graden en geen schaduw was ik binnen 5 minuten al buiten adem. En dan sta je daar dan, en is er dan ook geen mogelijkheid om met een taxi verder te reizen omdat de Corniche een lange boulevard is waar aan de andere kant de snelweg licht. Toen ik een stukje verderliep kwam ik na ongeveer 5 minuten bij de ingang naar het openbare strand. Gelukkig had ik mijn zwemkleding wel meegenomen en besloot ik een duikje te nemen in het water. Toen ik het strand opliep telde ik inclusief de lifeguard maar 3 mensen. Redelijk uitgestorven, maar toen ik een duik nam begreep ik wel waarom. Het water was namelijk net badwater (rond de 30 graden) en zorgde dus voor weinig verkoeling. Maar wel een hele leuke ervaring om eens mee te maken.

Na een uurtje strand tikte het ook alweer richting 4 uur en besloot ik gezien de warmte terug te gaan richting het hotel. Daar aangekomen besloot ik na het nemen van een ijskoude douche eerst een dagtrip te boeken naar Dubai. Naast Abu Dhabi dus nog een mooi vooruitzicht om ook een beetje cultuur te snuiven in Dubai.

Resort(s):

Novotel Abu Dhabi Gate Hotel, Al Maqta Street - Abu Dhabi