14-6-17 until 17-6-17: Airly Beach and Whitsundays

14 juni 2017 - Airlie Beach, Australië

Hobbelend in de bus zat ik die ochtend om  07:20 richting Airly Beach. Een tocht van ruim 8 uur over lange uitgestrekte wegen zuidelijk. Onderweg kwam ik erachter dat er nog een Nederlands meisje in de bus zat wat ervoor zorgde dat we na de incheck die avond samen wat gingen eten. Om wel een beetje Australische gerechten te blijven proberen koos ik voor krokodillenvlees. Eerst dacht ik nog dat je de botjes eruit moest halen, maar het was prima te eten. Na als toetje chocolade brouwnies en een borreltje achteraf gingen we terug naar het hostel. Dit omdat morgenochtend de incheck voor de boot om 08:00 uur was, en de boot zou uitvaren om 09:15.

Enkel bij incheck op de kamer werd ik toch overgehaald door kamergenoten om nog een drankje te doen. Die ene werd natuurlijk 2 en voordat je het wist was het alweer laat. Dat betekende dat er nog maar 3 uren slaap mogelijk was om de incheck te halen. Maar met wekkers gezet probeerde ik toch nog een beetje slaap te pakken. Helaas iets te diep, want rond half 10 werden ik en mijn kamergenoot wakker van nieuwe mensen die incheckte voor de kamer. Nog niet realiserend dat we toch al te laat waren pakte we halsoverkop onze bagage en haastte we ons naar de terminal. Daar was natuurlijk al duidelijk dat de boot al was uitgevaren, maar de medewerker kon ons gelukkig nog omboeken naar een andere boot, The New Horizon die kwart voor 2 zou uitvaren. Dat gaf ook nog even gelegenheid om een beetje te chillen bij het zwembad. En toen ik voorbij de receptie richting het zwembad liep kwam ik Stan weer tegen na 6 weken. Hij kwam net van de boot af. Na wat bijpraten/slapen en relaxen ging ik rond kwart over 1 met een groep weer terug richting de marine. De nieuwe boot bleek ook een uitstekende keus want het was een leuke gezellige jonge groep. Na de veiligheidsinstructies vaarde de boot uit richting de witesunday islands. Rond 5 uur gingen we voor anker bij de eilanden en bestond de mogelijkheid om nog even te zwemmen en van een duikplank af te springen. Dit rondje had ik even overgeslagen omdat het water niet bepaald warm was. Toen de duikplank weer werd binnengehaald was het eten klaar zodat we allemaal gelijk konden opscheppen nadat iedereen zich had omgekleed. Met een drankje, veel gezelligheid en een prachtige sterrenhemel hebben we die avond afgesloten.

De volgende ochtend begon de bemanning vanaf 06:00 uur muziek af te spelen om ons te wekken. Onder andere Pirates of Carribean kwam voorbij, en uiteindelijk na een kwartiertje was iedereen uit bed voor de zonsopgang. Na een ontbijtje gingen we met bootjes richting de witsunday islands waar we een rondleiding kregen van de gids en waar de mogelijkheid daarna bestond om een beetje te chillen en bij te slapen. Rond 13:00 gingen we terug richting de boot, en na een lunch vaarde de boot om het eiland naar de andere kant wat ongeveer 2.5 uur duurde. Onderweg begon iemand opeens te schreeuwen dat hij walvissen in de verte zag. Het leek er inderdaad ook wel op omdat je golven omhoog zag spatten en het de vorm van een walvis had. Dus iedereen met zijn GoPro/camera en ander filmapparatuur in de hand om het zo goed mogelijk vast te leggen. Enkel bleek het naarmate we dichterbij kwamen dat het een partij rotsen was. De blunder van de dag omdat iedereen ondertussen al ruim 4 minuten rotsen aan het filmen was.

Rond 15:30 kwamen we aan waar het schip weer voor anker ging. Hier bestond de mogelijkheid om te snorkelen. Enkel viel dit een beetje af na Fiji en Cairns omdat hier tijdens de cycloon een paar maanden geleden een groot deel van het rif is verwoest. Na een klein uurtje hadden de meesten het wel voor gezien en gingen we terug naar de boot waar de meeste zich even opwarmde met een douche en een kop koffie. Daarna gingen we in bootjes naar een zandeilandje midden in de zee waar we de zonsondergang hebben gezien.

Die avond gingen we na het eten van spaghetti bolognaise nog verschillende spelletjes spelen, maar hadden de meesten het rond half 1 die nacht wel voor gezien omdat de vermoeidheid langzaam toenam. Zelf besloot ook rond 1 toen er nog een stuk of 6 overwaren richting bed te gaan. Verstandig uiteindelijk omdat we de volgende ochtend weer om 6 weer werden gewekt.

Na het gebruikelijke ritueel zonsopgang en ontbijtje werd er een glijbaan uitgerold en konden we daarvan afglijden. Daarnaast waren er peddleboards. Na wat waterfertier werd alles rond 10 uur weer ingeladen in de boot en vaarde de boot terug richting Airly Beach. Onderweg kregen we nog een broodje knakworst en toen de haven rond half 1 weer in zicht was betekende dat het einde van de zeilreis. Nadat we nog een drankje met zijn allen op de pier hadden gedaan ging iedereen zijn eigen weg omdat de eersten om 3 uur al met de bus richting Cairns gingen.

Mijn bus richting Rainbow Beach vertrok om half 6 wat de gelegenheid nog even gaf om mijn kleding te wassen en nog wat te slapen bij het zwembad. Enkel kwam ik daar allemaal Nederlanders tegen wat ons deed besluiten nog even een potje volleybal in het water te spelen. Met Nederlandse fanatiekheid en kreten sloot ik de middag mooi af voordat mijn busreis van 15 uur richting Rainbow Beach.Toen ik richting de halte liep kwam ik opnieuw een Nederlander tegen die ook richting Rainbow moest. Toen een kwartiertje later de bus arriveerde reden we rond kwart voor 6 Airly Beach uit waar ik 5 prachtige dagen heb gehad

Hostel(s):

Nomads Airlie Beach, 354 Shute Harbour Rd, Airlie Beach